Wybory podczas zakupów

wybor_jogurtuZdarza się, że wybierając się do supermarketu myślimy jakie artykuły zakupić. Są różnorodne ich typy, gatunki i formy, w związku z tym taki dobór niekiedy jest skomplikowany. Przedstawimy garść zestawień, które prawdopodobnie ułatwią tę decyzję.

Niekiedy będąc na diecie kupujemy jogurty chude. Lecz czy jest to właściwa decyzja? Zazwyczaj jogurty naturalne znikomo odbiegają procentem tłuszczu i kalorycznością, a ich wartości smakowe są znacznie lepsze. Ponadto jogurty zwykłe zawierają K, Ca oraz witaminę E, D, retinol.

W codziennej diecie dobrze jest nie wykorzystywać soli, a z pewnością nie w zbyt dużej ilości. Jeżeli pomimo to nie zjemy posiłku z pominięciem soli należy stosować sól morską. Tworzy się ją przez wysuszenie wody morskiej. Sól ta zawiera Mg, cynk, jod, selen i lit. Sól morska może mieć wpływ na stan skóry i redukować substancje toksyczne. Pozyskiwana w kopalniach sól kamienna jest też odpowiednia. Trzeba pamiętać, że najgorsza jest sól oczyszczona.

Jeśli uwielbiamy makarony, dobrze jest wybierać makaron z pszenicy durum, który ma niższy indeks glikemiczny niż makaron ze zwykłej pszenicy. Makaron z pszenicy durum zmniejsza ilość cukru we krwi, jak też ma błonnik, co jest interesującą informacją dla ludzi mających na celu schudnąć.

Jeżeli lubisz oliwki wybieraj te o ciemnej barwie. Mają one większą ilość przeciwutleniaczy, właściwie oddziałują na pracę serca i układ krążenia a także, tak jak i oliwki zielone, ograniczają cholesterol.

Jeżeli lubisz pić kawę kupuj tą w ziarenkach. Po jej przepuszczeniu przez maszynkę zapach będzie krążył po całym domu, a jej smak będzie na pewno zdecydowany. Kawa gotowa może przyswajać zapachy, a nieodpowiednio przechowywana prędko traci swój zapach.

Gdy lubisz wysuszone owoce wybieraj te ekologiczne. Nie zawierają one środków konserwujących i związków chemicznych, które mogą ujemnie wpływać na zdrowie cierpiących na alergie, prowokując bóle głowy i wymioty.

Co wybrać? Tuńczyk w oleju czy w zalewie? Osoby, które nie mają problemów z wagą mogą jeść tuńczyka w oleju. Co prawda jest on bardziej tuczący, lecz zawiera on więcej kwasów nienasyconych, jak i witamin, przykładowo D i E.

Zimą korzystniej jest spożywać pomidory z puszki. Naturalnie pomidory z gruntu posiadają spore ilości K, Fe, magnezu, jodu i witamin z grupy B i witaminę C, ale porą zimową takich nie kupimy. Pomidory z puszki są dobrze przygotowywane i mają spore ilości likopenu, który uniemożliwia powstawanie raka.

W okresie zimowym lepiej jest kupować warzywa i owoce mrożone, które są zasobne w witaminy i sole mineralne. Warzywa i owoce są mrożone w okresie letnim, kiedy powszechnie są uprawiane.

Porady zakupowe

sklepZwykle jadąc do supermarketu pragniemy wybrać dla siebie i naszych bliskich jak najlepsze produkty, które będą właściwe dla zdrowia, a ich wartości odżywcze znaczące. Zwracając uwagę na pewne produkty, ich śliczne barwy, wyglądy myślimy, że smakują jednakowo pysznie jak się przedstawiają, a ich wartość jest wysoka. Lecz często jest to pozorne odczucie i za urodą niekoniecznie musi podążać zdrowie.

By posiadać większą gwarancję, że kupowane przez nas produkty są najświeższe, nieprzetworzone i zdrowe zaopatrujmy się w nie w miejscowych warzywniakach lub targowiskach. Tam sklepikarze bardziej starają się, aby warzywa i owoce były każdego dnia świeże.

Udając się na zakupy powinieneś wybierać produkty sezonowe, które w tej chwili są u nas hodowane. Stroń od jarzyn lub owoców, które są sprowadzane z dalekich krajów, jeżeli masz możliwość bez trudności zakupić je z polskich pól. W okresie zimowym wybieraj produkty zamrożone, które są poddawane temu procesowi kiedy można je uzyskać z naturalnej uprawy.

Przeglądaj etykiety. Zwracaj uwagę na skład danego produktu. Jeśli wykaz składników jest długi nie powinno się takiego produktu nabywać, ponieważ jest zagrożenie, że są one przetworzone i maja mało wartości odżywczych. Zwykle bywa tak, że na pierwszym miejscu w składzie znajduje się ten składnik, którego jest najwięcej. Jeśli jest to przykładowo cukier, nie zakupujmy tego produktu, ponieważ z pewnością nie jest on wartościowy dla naszego organizmu.

Gotuj posiłki w domu. Idąc do knajpy lub restauracji nie bardzo masz możliwość sprawdzenia produktów jakie są wykorzystywane do przyrządzenia poszczególnego posiłku. Jeśli pomimo to jesteś zmuszony spożyć posiłek w barze idź w miejsca godne zaufania, a z daleka mijaj restauracje sprzedające produkty nazywane fast food. Staraj się także nie kupować dań gotowych. Na ich zazwyczaj apetyczny wygląd producenci musieli dołożyć wielu starań, wykorzystując nienaturalne substancje barwiące i substancje zapachowe. Ilość tłuszczu, chlorku sodu i cukru w takich potrawach jest dość duża, a właściwości odżywcze małe.

Nieodpowiednie nawyki żywieniowe

jedzenie_przed_tvNiewłaściwe przyzwyczajenia co do żywienia się bywają zazwyczaj przyczyną tego, że nie możemy zrzucić wagi. Gimnastykujemy się, zdrowo się odżywiamy, ale nasze przyzwyczajenia, czasem jeszcze z dziecięcych lat, są przeszkodą w zdobyciu cieszących nas rezultatów. Sprawdź czy któreś niekorzystne przyzwyczajenia znajdujesz u siebie i zmień je, a z pewnością poczujesz się wspaniale.

W pierwszej kolejności to to, że jemy zbyt prędko. Zazwyczaj uzasadnieniem takiego stanu rzeczy jest pośpiech czy to do biura czy na uczelnię. Ale także już od dzieciństwa rodzice i dziadkowie poganiali nas posiłkiem, ponieważ będzie zimne itd. Z tego powodu jemy bardzo szybko, a przez to jemy większe ilości. Dlatego spowolnijmy tempo jedzenia na w znacznym stopniu wolniejsze. Przeżuwajmy więcej razy, wykonujmy niewielkie pauzy w jedzeniu, a sprawi to, że zjedzone porcje będą małe.

Kolejnym negatywnym przyzwyczajeniem jest spożywanie przed telewizorem, monitorem komputera czy wykonując inne działania. Nie wyznaczamy sobie chwili na posiłki i jedynie na to. Jak jesteśmy zajęci programem w telewizji czy artykułem w tygodniku nie patrzymy na to ile rzeczywiście tego pokarmy pochłaniamy. A jego porcje wtedy są dużo większe. Zatem pożądane jest, żebyśmy spożywając posiłki skupili się tylko na tym zajęciu.

Kolejnym nawykiem, które wpajano nam już od najmłodszych lat to zjadanie wszystkiego co zaserwowano nam na talerzu. I mimo tego, że często jesteśmy już pełni to spożywamy dalej, ponieważ pusty talerz przedstawia się ładniej czy nie chcemy przysporzyć komuś troski. Sposobem jest nakładanie sobie niedużych ilości. W każdej chwili będziemy mogli sobie włożyć jeszcze lub dopomnieć się o dokładkę, co z pewnością ucieszy osobę, u której gościmy na obiedzie.

Spożywanie napojów w czasie jedzenia to spotykane zjawisko zarówno u najmłodszych jak i osób dorosłych. I jest to zdarzenie nieodpowiednie. Płyny rozrzedzają soki trawienne, które wtenczas nie wykonują swojego przeznaczenia w trakcie trawienia. Lecz to nie koniec. Picie przyczynia się do rozmiękania pokarmów co pociąga za sobą to, że potrafimy zjeść go znacznie więcej. Najlepiej jest wypić wodę zanim przystąpimy do posiłku, wtedy spożyjemy mniej lub dopiero po nim.

Na obiad przeznaczamy duży talerz. Lecz czy to konieczne? Na dużym talerzu raczej nie nałożymy sobie niedużej ilości makaronu, bo będziemy myśleć, że to za niewiele. Więc czas zamienić ten nawyk i fałszywe wyobrażenie. Teraz do dań obiadowych wybieraj małe talerzyki, na których na pewno będzie znajdować się należyta ilość pokarmu.

Wyrzekanie się złych zwyczajów żywieniowych to bez wątpienia prosta sprawa. Kilka prostych norm, lecz ich przeznaczenie jest jak najbardziej kluczowe. Przestrzeganie tych wytycznych nie jest ciężkie i nie żąda od nas wielkiego zaangażowania, zatem każdy może już teraz powziąć zdrowe i dobre przyzwyczajenia żywieniowe.

Jak utrzymać organizm w dobrej kondycji

wodaWłaściwe odżywianie to fundament zdrowia naszego organizmu, jak również pozytywnego samopoczucia. Ale czasami nie potrafimy się wziąć za to, żeby wcielić do naszego stylu życia nieznacznie więcej dobrych i prawidłowych zwyczajów. Właściwe żywienie dla większości z nas kojarzy się z dyscypliną i naciskiem odnośnie odchodzenia od produktów, które niekorzystnie oddziałują na nasze zdrowie. Ale istnieje parę łatwych nawyków, które nie będą od nas domagać się sporej ilości rezygnacji, a zarazem sprawią, że poczujemy się dobrze.

Przede wszystkim podczas dnia wypijaj dużo wody. Generalnie należy zagwarantować swój organizm w różnorodne płyny. Zwróć uwagę, że spożywając owoce, zupy czy wypijając herbatę także podajemy swojemu organizmowi płyny. Takich płynów trzeba podczas dnia spożyć koło 2 litrów. Wodę musimy spożywać nawet wtedy, kiedy nie jesteśmy spragnieni. Pragnienie powstaje, kiedy nasz organizm robi się odwodniony. W wodzie wywiązują się różne mechanizmy, to ona przemieszcza różnorodne produkty. Trzeba ją spożywać także ze względu na naszą cerę.

Po drugie jedz wiele roślin warzywnych i owoców, zarówno w świeże jak i gotowane, oczywiście na parze, wtedy nie tracą swoich wartości. A tymi właściwościami są witaminy i minerały, które są konieczne do prawidłowego pracowania naszego organizmu, a do tego chronią go przed różnego rodzaju dolegliwościami. Można je dodawać do różnorodnych posiłków, robić sałatki czy surówki jak również spożywać surowe jak przegryzkę. W ciągu dnia po jarzyny i owoce powinniśmy sięgać 5 razy.

Ciemne pieczywo na poranny posiłek to wspaniały wstęp do dalszego dnia. Artykuły z całego ziarna ponadto musimy spożywać trzy razy w trakcie dnia. Są to wyroby obfitujące w pożądany dla naszego organizmu błonnik. Prócz tego, że zapewnia nam on dłuższe odczucie zaspokojenia głodu, to wpływa też na pracę jelit i proces trawienia, jak również dodaje witalności, koniecznej podczas dnia.

Włącz do swej diety tłuszcze pochodzenia roślinnego, a zatem oleje słonecznikowe, sojowe, ryby. Są one właściwe dla naszego organizmu. Dodatnio działają na układ krwionośny, odpornościowy, i system nerwowy.
Następną kwestią jest cukier. Wiadomo, że cukier daje naszemu organizmowi witalności, która jest niezbędna do spełniania różnorodnych mechanizmów oraz do dobrego funkcjonowania organizmu. Ale trzeba cukru się strzec i postarać się używać go z głową.

Była mowa o cukrze, a więc czas na sól. Sól niejednokrotnie bywa nazywana białą śmiercią. Nie bez podstawy. Wspaniale, by było jakbyśmy zmniejszyli jej spożywanie do minimum. Jest ona niedobra dla naszego organizmu, może być przyczyną schorzeń układu krwionośnego. Musimy mieć na uwadze to, że w gotowych wyrobach sól już istnieje, czasami nawet w znacznej ilości. Więc kolejne solenie jest niekorzystne dla naszego organizmu.

Włącz do swojej diety pozytywny zwyczaj i jedz śniadanie. Organizm wymaga w porannych godzinach porcji energii, żeby móc dobrze działać w ciągu dnia. Dobrze, żeby śniadanie było łagodne, jednak sycące. Wyroby pełnoziarnisty są na poranny posiłek najodpowiedniejszą opcją, gdyż zawarty w nich błonnik zapewnia naszemu organizmowi energii i powoduje, że odczuwamy nasycenie.

Następną radą jest jeżdżenie na zakupy sytym i zdecydowanie z przyrządzoną listą koniecznych produktów. Gdy odczuwamy głód zakupimy więcej i niezbyt wartościowych artykułów. Jest to rada zarówno sprzyjająca dla naszego organizmu, jak też i finansów.

Zimowe menu

lyzka_zupyOkres zimy to taki czas, w którym, musimy zatroszczyć się o nasz układ odpornościowy i go specjalnie wzmocnić. Zalecane jest wcielenie do swojej diety artykułów, które urozmaicą nasz organizm w minerały i przysporzą nam witalności.

Podstawowym z takich artykułów są kasze. Najbardziej wartościowe to kasza jaglana i kasza gryczana. Ale warto jeść wszystkie kasze, bo dostarczają naszemu organizmowi witaminę PP oraz kilka innych witamin z grupy B, a także wiele składników mineralnych, jak Mg, K, P, Ca.
Kolejnym artykułem są rośliny strączkowe, do których należy m.in. groch, fasola czy soja. To bardzo zasobne w sole mineralne, witaminy, a także tłuszcze, cukry i proteiny rośliny. Zawierają spore ilości potasu, Fe i wapnia oraz witamin B jak i witaminy C.

Zakiszone rośliny warzywne to ważne źródło witaminy C oraz witamin B6, ”czerwonej witaminy”, czyli witaminy B12 i filochinonu. Obecne są w nich także składniki mineralne jak K, żelazo, cynk i Ca. Kiszonki korzystnie oddziałują na nasz układ pokarmowy, zmniejszają kwasowość organizmu, działają przeciwgrzybicznie, ułatwiają trawienie i usuwają niezdrowe substancje.

Następnymi produktami zasobnymi w witaminy i sole mineralne to koperek i nać pietruszki. Mają witaminę C, witaminę B3, re tinol oraz kwas foliowy. Są zasobne w składniki mineralne żelazo, Ca, Mg i K. Występujące w koprze olejki zapachowe umożliwiają przyswajanie cząstek organicznych i nieorganicznych i korzystnie oddziałują na proces trawienia.

Warzywa korzeniowe takie jak marchewka, pietruszka, buraki czy seler są niezbędnym składnikiem zimowej diety. Są one zasobne w witaminy B, witaminę C czy retinol oraz składniki odżywcze: żelazo, Mg, Ca, cynk, K.

Kwiecień 2014
P W Ś C P S N
« maj    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930